Onsdag 27.5 Vi afsejler Boulogne-sur-mer kl. 9. I starten er
vinden god omend til den svage side. Vi får prøvet både Code-1 og genakkeren,
men ender med at starte motoren. Der var også tid til at fiske, og sandelig om
der ikke var bid – en lille tobis. Vi anduver Dieppe kl. 19:30.
Torsdag 28.5 Vi afsejler Dieppe kl. 12. Om morgen havde vi vinket
farvel til en tysk båd Angelina, men de vendte tilbage en halv time senere og
havde opgivet at sejle den dag. Det blæste en del og der var høje bølger, så de
kom kun frem med 2 knob. Vi så på vejrmeldingen at vinden var omkring 8 m/s,
men ville øge til dagen efter, så vi brugte formiddagen på at handle ind før vi
afsejlede. Der var høje bølger, og vinden var ret imod. Vi satte 2 reb i storen
og fokken trak fint gennem bølgerne. Det blæste 8-10 m/s og med krydstillæg gik
vi 5 knob VMG. Omtrent halvejs faldt vores verden sammen. Der blev blev banket
et par pæle, men det gik støt fremad. Pludselig lød der et højt smæld. Jeg var
nede i salonen, og da jeg kikkede op troede jeg ikke mine egne øjne.
Agterstaget hang helt slapt. Nu ventede jeg blot at masten faldt bagover. Jeg
sprang op, og så at forstaget dinglede frem og tilbage. Vi sænkede straks
storsejlet, bjergede fokken og fik startet motoren. Der blev sat 2 spilerfald
ud på ankeret, for at holde på masten.
Midt i alt dette, så vi en
nordbøje tæt på, men der var vand nok, så vi gik ikke ud til den, da det ville
være ret mod bølgerne. Det var en stor fejl. Vi krydsede dermed et lille hjørne
af et militært område, uden tanke for at
vi nøje blev overvåget. Jeg så på kortet, at der lå pipelines under os. Vandet
så meget mærkeligt ud. Vi passerer et elværk, og talte om at det kunne være et
atomkraftværk.
Få sømil fra Fecamp havn, fik
vi øje på kystvagten. De kom nærmere, og begyndte at følge os. Så satte de en
gummibåd i vandet, sejlede os op, og bad os standse. De spurgte pænt om de
måtte komme om bord, hvorpå 2 mænd entrede på styrbord side. De præsenterede
sig som det maritime politi, og forhørte sig om det var korrekt, at vi havde
været på forbudt område udenfor et a-værk. De skulle se alle vore pas og
skibspapirer for at optage rapport; vi kunne jo være potentielle terrorister.
De checkkede vores GPS, for at kunne følge vore spor, og kunne konstatere at vi
havde været på den forkerte side af nordbøjen. De chekkede om vi også havde
været tæt på et andet kraftværk; men der var vi langt fra. Vi undskyldte med,
at vi havde valgt at falde lidt af på vores kurs, for ikke at tabe masten i
bølgerne.
Vi anduvede Fecamp kl. 19:30
efter en dramatisk sidste tur for Dan´s og Julie’s vedkommende. Deres tur
slutter nu i Fecamp, og i morgen skal de havde togbilletter til Paris, hvorfra
de flyver retur til København.
Fredag 29.5 Kontakter havnefogeden og kommer på internettet. Sender
et billede af det ødelagte forstagsbeslag til Luffe Yacht, som kort efter
ringer mig op, og anbefaler at få det repareret hos en lokal smed. Vi får svejset
beslaget, Dan og Julie får købt lidt gaver til dem derhjemme, og vi slutter
dagen med en god middag hos Crez
Nounoute – en meget hyggelig lille restaurant, hvor kun de der havde
forudbestilt kom til.
Lørdag 30.5 Solen skinner og der pakkes på Sofie Amalie. Dan og
Julie er ved at afmønstre. Jonas og jeg følger dem til bussen, og de vil være i
Paris knap 3 timer senere. De har været perfekte gaster, og vi kommer til at
savne dem. Dan er uhyre opmærksom og hjælpsom, og har nydt de mange timer på havet.
Julie, som var helt grøn da hun påmønstrede for 12 dage siden og skulle lære et
helt nyt sprog, er sprunget ud som en rigtig sømand. Hun har endog måttet tage
bad i herreafdelingen, da dameafdelingen var lukket af for renovering.
Jonas og jeg bruger
eftermiddagen på at handle ind – hakkebøf med løg. Vi prøver at få båden gjort
sejlklar, men det driller. Svirvelen på forstaget sidder uhjælpelig fast. Da
forstaget brækkede, blev det bundet fast med tov; men derved er svirvelen
blevet trukket ned over feederen. Der skulle mange slag med muggerten til at få
den fri.
Aftenen er stille. Jonas og
jeg skal vænne os til et noget lavere gear, efter den sidste tids intense
oplevelser.
Tirsdag 2.6. Vi er stadig i Fecamp, og havde håbet at en ny lanterne ankom. Luffe Yacht havde sendt den fredag, men der var ingen post. Det blæste en god kuling fra vest, så Jonas og jeg hyggede os med en stor frisk rødspætte og en flaske hvidvin.
Tirsdag 2.6. Vi er stadig i Fecamp, og havde håbet at en ny lanterne ankom. Luffe Yacht havde sendt den fredag, men der var ingen post. Det blæste en god kuling fra vest, så Jonas og jeg hyggede os med en stor frisk rødspætte og en flaske hvidvin.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar