Onsdag 3.6 Endelig kom GLS med lanternen, og vi afsejler Fecamp
kl. 16. Vi vil gerne se D-dag strandene, så vi sætter kurs mod Ouistreham. Vi
har beregnet at vi kan nå slusen ved højvande kl. 22. Halvvejs løjer vinden af,
så vi må have hjælp af motoren. Kl 21 kalder jeg slusen over radioen. De vil
lukke slusen om 10 min. Vi mangler satdig 5 sømil, men de siger vi kan komme
igennem 23. Vi sænker farten, og anduver slusen kl. 22:20. Vi ligger os ved en
ponton, som tørrer ud ved lavvande, men nu er det højvande, så det er ok. Kl. 23:15 kalder jeg slusen igen, for at høre hvornår de tænder de 3 grønne lys. De
lyder meget overraskede, og spørger, hvor vi er. Vi får besked på at komme ind
med det samme, og de tænder grøn,hvid,grøn; som betyder at både med særlig
tilladelse må passere. Klokken bliver 24 inden vi ligger til ved Visiteur
broen.
Torsdag 4.6. Jonas pumper cyklen, og
kører ud til D-dags strandene. Mens jeg går igang med at skifte lanternen.
Dejligt at se det grøn/røde lys igen, som ikke har virket siden vores
natsejlads fra Helgoland.
Fredag 5.6 Solen skinner – det er meget varmt i Ouistreham. Det
har været en rolig nat bag slusen – en lise efter den urolige havn i Fecamp.
Slusen åbner kl.10 og så er vi afsted. Vi sætter kurs mod Cherbourg. Det skulle
vise sig at være en stor fejl. Der er kun 66 sømil, så hvad er problemet.
Vinden er fin 7 m/s; men fra NW. Vi kan lige holde kysten oppe, så vi har en
herlig sejlads langs D-dag strandene. Vi kommer tæt forbi Juno Beach og Gold Beach, og stikker mod nord
ved Omaha Beach. Det er præcist 71 år siden D-dag. Vi lå i slusen med en
engelsk kanonbåd, som har været her til festligheder i den anledning.
Vi skyder en god fart nu, 7
knob gennem vandet og 9 knob over grunden. Vi kan lige holde Pointe De Barfleur
oppe, og ETA (estimated time of arrival) er kl. 21. Alt er godt, men hvornår lærer
jeg det. Modstrømmen kom ved Pointe De Barfleur. Jeg havde regnet med 2 knob modstrøm
en time senere, men nu det gik det stærkt. Ved Raz du Cap Levi var det helt
galt. Vi befandt os i en sydende gryde – store bølger i alle retninger og 6 knob
modstrøm. Vi rullede fokken ind, og forsatte for motor. Med 2000 omdrejninger
kunne vi lige klare 7 knob gennem vandet og 1 knob over grunden. Det tog lang
tid. Kl. 24 anduvede vi endelig Cherbourg. Vi fejrede det med et glas
æblejuice, og gik trætte til køjs.
Lørdag 6.6. Vi
har sovet længe, og er nu friske på at sejle til Gurnsey. Vi forventer modvind
7 m/s. Det er ekstremt vigtigt at få medstrøm ved Race of Alderney. Her havde Solvejg og jeg 10 knob medstrøm for
2 år siden. Jeg forventer medstrøm fra Cherbourg fra kl.14. Der er 15 sømil til
Alderney, hvor strømmen vender kl. 20, så vi skulle gerne være igennem til
tiden. Der er 40 sømil til Gurnsey, hvor det er højvande kl. 23. Vi forventer at komme i havn kl 20-21 CEST
(Central Europæisk sommertid). På Guernsey vil klokken være en time tidligere –
engelsk sommertid. Solen skinner og vi glæder os til en skøn dag på havet.
Det blev næsten som beregnet,
bortset fra at vinden drejede med os, så vi måtte krydse hele dagen. Alderney
Race er præcist så spændende, som ventet. Vi sejler i 6 knob medstrøm i modvind
– det giver bølger, store bølger. Vi har 1 reb i storen, det blæser 7-9 m/s. Vi
er helt nede at ligge, og får vand i cockpittet. Bølgerne er svære at styre i,
de kommer fra alle retninger. Vi logger 12 knob og har det herligt.
Da vi når Guernsey kl 21:30,
kommer havnefogeden ud i sin jolle, og leder os på plads. Han er vildt flink og
hjælper med fortøjningerne. Beaucette er en helt speciel havn, mellem klipper,
som i en gryde. Indsejlingen er under 10m bred, mellem høje klipper, så det er
med at have tungen lige i munden i strømmen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar