lørdag den 20. juni 2015

Sommertogt 2015 – Golfe du Morbihan

Lørdag 20.6. Vi har ligget ved bøje i nat ved øen Île de Groix udfor den mindste havn i Bretagne Port-Lay.Vi tog en tur i byen Le Bourg (Saint-Tudy) og handlede lidt ind. En meget charmerende lille by. Île de Groix har fået sit navn efter den danske vikingehøvding Asger (864), som ligger begravet på øen med skib, våben og slavepige. Asgers ø - Asgerey - Grouays - Groix.

Fredag havde vi en rigtig dejlig dag på havet. Høj sol og en stabil genakker de 20 sømil fra ø gruppen Îles de Glenan. Der kastede vi anker torsdag eftermiddag  ved den største ø Île de Penfret. Disse øer bliver sammenlignet med Caribien, da vandet er helt specielt – rent og turkis. Natten blev dog lidt urolig, da vinden gik i nord. Vi tog gummibåden ind, og gik en tur på øen, hvor nogle unge sejlere havde slået sig ned. Det lignede en sejlerskole, med 6-7 ens både og 3-4 personer om bord på hver. Det viste sig at være en af verdens største sejlerskoler med 13000-14000 elever om året.
I dag går turen videre til Morbihan – en tur på 24 sømil. Vi tænker at gå til Port Haliguen ved indsejlingen til Morbihan. Vi kan godt bruge lidt landstrøm og internet. Det er også et godt udgangspunkt for at komme ind i Morbihan på det rigtige tidspunkt, da tidevands-strømmen her kan blive 9 knob i indsejlingen.
Kl. er 16 og vi er netop landet på Belle Île, Port an-Dro. Efter 3 timer for motor og ingen vind satte vi genakkeren, og ændrede kurs mod Belle Île. Det blev igen en skøn sejlads for 3-4 m/s vind og op til 7 knob.


Mandag 22.6. Vi er nu tilbage på fastlandet i La Trinité-sur-mer. Vi har fået tanket op med landstrøm, og fyldt køleskabet. Det var en herlig week-end på Bell Île. Søndag var vi lige en time i den største by Le Palais, med den store uindtagelige borg, som englænderne alligevel tog i 1761.

 Den indgik 2 år senere i en byttehandel med Novia Scotia. Om eftermiddagen havde vi en fin agten for tværs, og sejlede de 20 sømil til La Trinité.
Vi kom til at ligge ved siden af en australier, der havde en radar magen til min. Da jeg ikke har fået liv i min i år, fik jeg ham til at forbinde hans ledninger til min – og den virkede perfekt. Så lånte jeg en 20m ledning i en marine butik, der servicerer Garmin, og konstaterede at ledningen i masten var synderen. Efter nogle timers kamp, lykkedes det dog ikke at få ledningen ud af masten; så det må nok vente til masten kommer af.
Vi købte en frisk Dorade på havnens fiskeri-auktion, og afsejlede.
Onsdag 24.6. Efter 2 overnatninger i LaTrinité, er vi nu tilbage på sydhavsøerne. Tirsdag sejleve vi 12 sømil tilbage i retning af Belle Île til en af de smukkeste ankerpladser i Bretagne: Île Houat. Det blev dog lidt uroligt da vinden vendte, så onsdag morgen flyttede vi om på vestsiden.

Det er onsdag eftermiddag. Alt ånder fred og idyl. Jeg læser en bog, og Jonas har lige været i vandet for at snorkle. Solen skinner – en herlig dag. En motorbåd nærmer sig, og lægger sig tæt på os. Der er 4 mand ombord, og de spejder intenst i vandet omkring båden. Jeg har kikkerten ved siden af mig, og begynder at ane uråd. De har blå t-shirts på, og på ryggen står det: Douane.  Efter 5 min. sejler de lige imod os. Helt tæt på tænder de for udrykningshornet – så vi ikke skal være i tvivl om noget. De præsenterer sig, og beder om at måtte se skibets papirer. Jeg mindes for 2 år siden i Granville, sammen med Solvejg og Martin, hvordan vi blev krydsforhørt fordi vi manglede et flagdokument, og kun med nød og næppe fik lov at sejle videre. Vi skulle kunne bevise at båden var registreret, og havde ret til at sejle under dansk flag.
Jeg vidste hvad de ville have. Af samme grund var jeg i januar måned blevet registreret i Danish Yacht Register. Det var det eneste papir jeg gav dem – flagdokumentet med bådens kaldesignal. Jeg spurgte hvorfor de kom; de undersøgte ikke andre både – de var gået direkte efter os på grund af det danske flag. De svarede at det var ren rutine, og at en dansk båd jo for 1,5 år siden ved Brest blev opbragt med 1,5 tons kanabis. Efter en masse spørgsmål og en kontrolopringning var de tilfredse – ønskede os god tur og sejlede igen.
fredag 26.6. Netop anduvet Piriac-sur-Mer. Meget specielt.


















Vi afsejlede Île Hoêdic kl 10, for at være fremme ved højvande. Vi sejlede over land 0,5m højt ved 4m højvande for at komme i havn. I havnen viser de den øjeblikkelige vandstand over en betonmur, som holder vandstanden i havnen på 2,4m. Vi kom ind ved 3,2m over muren. En lille hyggelig by fra det 17. århundrede.


Torsdag sejlede vi 8 sømil til Île Hoêdic, og lagde os for anker uden for Port de l’Argol. Rigtig god ankerplads, 

Der var adgang til en lille by, så vi fik handlet, og kunne klare en dag mere. Det er meget heldigt at vi kan tilbringe så meget tid for anker på øerne – der er havblik over Biscayen. I dag afsejlede vi for motor, det første stykke, men kunne så lige holde genakkeren oppe den sidste time. På mandag ankommer en ny gast Nicolai til Nantes, og påmønstrer tirsdag i Pornichet. Inden da kan vi lige nå en anden lille havn La Turballe. Der er så mange muligheder i dette område, og rigtig mange sejlere overalt - også i lidt vilde både (masten er 42m):





Ingen kommentarer:

Send en kommentar